Den ofrivillige skidåkaren: dag #3 – dag #7

Hemma i Örebro igen efter en helt fantastisk lägervecka i Idre Fjäll. Skulle egentligen varit i labbet och gjort PCR idag, men eftersom någon idiot lämnat in ett anonymt hot mot universitetet är all verksamhet där inställd under hela måndagen. Får åtminstone en extra dag att läsa ikapp immunohistokemin jag missat under veckan.

Onsdag:

Eftersom jag fått rapporter om existensen av en roddmaskin på gymmet (gymmet, som enligt Mästar’n Lysell gick i ”Sovjetisk stil”…) hade jag planer på ett fint distanspass á 2 mil. Men väl på gymmet blev jag varse att det inte var någon riktig roddmaskin, dvs Concept 2 det handlade om. I rädsla för att dra sönder ”motionsredskapet” blev det 15 km @4:30 på band istället. Mentalt stimulerande träning…

På eftermiddagen var det så dags för lägrets höjdpunkt – landslagets skid-O-mästerskap. Någon ”riktig” skid-O var det dock inte tal om, utan vi körde på en specialkarta av Kart-Bosse som vi hade i handen medan vi åkte. Upp och ner för pisterna i stugområdet blev det. Halvt livsfarligt, jobbigt och riktigt kul! Slutade till slut 4:a vilket jag är ganska nöjd med. Fullständiga resultat i kartarkivet.

904

Direkt efter skid-O:n väntade ”final climb”, jag som älskar uppförsbackar var astaggad och drog på direkt i masstarten. Ca 170 höjdmeter väntade under kilometern till toppen. Fick dock se mig besegrad av junioren Jesper Svensk som lekte med mig i det brantaste partiet och knappt verkade andfådd på toppen.

12494993_941231705963703_3883548796249074200_n

Starten har gått! (Något oklart vid detta tillfälle var målet var någonstans) Foto: Sussi Wiklund Björk

Torsdag:

Ännu en kanonfin dag. Åkte ett lugnt pass på förmiddagen med lite olika folk. Vädret har varit helt fantastiskt under veckan, helt klart och kvicksilvret har legat runt -7. Skräcken innan var ju att det skulle bli -25… minns ett skidläger med Eksjö OLGY i Orsa Grönklitt när det var -27 och jag förfrös hornhinnorna. I två dagar gjorde det ont att titta och det gjorde ont att blunda. Lagom kul…

12491775_941572652596275_4434538008693192570_o

Torsdag förmiddag. Foto: Sussi Wiklund Björk

På eftermiddagen var det nattsprint som gällde. Eftersom jag redan kört två dagar i rad med högintensiva pass och planerat en lugn skidvecka joggade jag bara runt på kartan som var samma som under skid-O:n. Efteråt blev det en lite längre runda på plogade vägar och skoterspår med Högstrand.

905

Har fått frågan från minst fem olika personer vilka skor det är jag springer i, och för de som undrar är det Asics Gel Fujisetsu 2. Riktigt bra bett på packad snö och is, förvånansvärt smidiga också för att vara vinterlöpningsskor. Satte nytt banrekord på Sylvesterloppet i Nora med dessa.

Fredag:

Gjorde min årsdebut på klassiska skidor under förmiddagens 3-timmarspass. Vi åkte i ett större gäng och det var inte alltid helt seriöst. Bland annat stannade vi på en myr och körde snöpulsrace på skidor. Denna myr klassades av Anna Bachman som en ”topp 3 myr” och jag är beredd att hålla med. Den slår dock inte Karthälleömossen (uttalas ”kartlamossen”) i Kilsbergen… Passet avslutades med några kilometer ”old school-skidåkning” dvs helt ospårat upp till Gammelsätervallen där vi blev bjudna på varm soppa. Riktigt trevligt.

12592329_10153758015830490_7942193313175162314_n

”Topp 3 myr” Foto: Anna Bachman

12631438_10153513111392054_7359883949157861551_n

Lagbild. Foto: Håkan Carlsson

Efter passet fortsatte jag, Ola M, Oskar S och Sara H upp till Nipfjället. Jag sprang och de åkte skidor. Snömängden var minst sagt varierande, ibland 5 och ibland 50 cm och med en skare som ibland höll och ibland inte. Det blev lite slitsamt men det var inget man tänkte på i och med de fullkomligt magiska vyerna däruppe. Ett pass som kommer hamna högt upp på en lista över 2016 års bästa träningspass. Snöpulsade uppe på fjället en bit för att sedan vika ner och springa sista biten hem till stugan på skoterspår.

12540617_1269708743044413_8040767635994855377_n

Hälsade på trollet vid trollvägen. Foto: Sara Hagström

12509079_1269708006377820_8669060218111835236_n

Fullkomligt magiska vyer. Foto: Sara Hagström

Lördag:

Ytterligare en tävling! Den här var en lagtävling som gick ut på att man skulle vara tillbaka från skidturen i så nära 60 minuter som möjligt. Laget med lägst sammanlagda differens vann. Får väl mig säga vara ganska rutinerad på just detta. Har blivit en hel del morgonpass hemma i Örebro där jag är ute i en timme. Brukar aldrig titta på klockan på dessa pass utan roar mig med att försöka vara så nära en timme som möjligt och brukar oftast hamna runt 58-59 minuter. Lade därför på lite marginal, men det blev lite för mycket och jag var tillbaka på 60:50. Godkänt 😉 Vår lagmedlem Albin R levererade och var inne på 60:08 (!). I laget ingick även Sara H och Emil S och vi kunde ta hem segern efter en tight tätstrid. Alltid kul med seger! Hängde på ett gäng efteråt och åkte lite extra där det bland annat ingick en tur med liften och agerande som publik till Idre-Särnaloppet där Anders Södergren tämligen ohotad vann efter att ha ryckt på det andra av de tre varven.

Även på eftermiddagen vankades det tävling. Den här gången i form av en sprintstafett vars format improviserades fram under några varvs uppvärmning runt skidstadion. Jag var dock nästan ensam om att ha valt klassiska skidor, så jag fick bita i lite för att ha häng på de som skejtade. Så länge det gick uppför eller var knixigt gick det ganska bra, men på platten hade jag inte en suck och banan var just mest platt… Lyckades i alla fall gå om Erik Mattson som även han körde klassiskt på sistasträckan och ta in laget med mig och Ola M på en tredjeplats (av fyra lag). För övrigt tycker jag att det är så här man ska köra sprintstafett i orientering; två i varje lag (ev mixade lag), korta sträckor och flera sträckor var.

Söndag

Hemresa och morgonpass i soluppgången på nypistad manchestermagi. Skidor är inte så dumt ändå men nu tycker jag det får räcka för i år.

Som morgonpigg har det blivit jag som fått stå för grötkokningen och kaffebryggandet i vår stuga, men tror ni att någon annan fixade gröt i stuga 529 när jag drog ut på morgonpass? Nej det ballade ur totalt…

#betong

/Martin

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )