EOotiÖ: dag 7-10

Torsdag:

Lite lugnare dag den här dagen. Kvicksilvret i termometern kröp stadigt uppåt och förmiddagspasset kunde genomföras i pure nylon. Själva passet var en medeldistans i en ganska brant sluttning. Började med att springa tjejernas bana baklänges för att sedan ta killarnas bana åt rätt håll, efter några kontroller ser jag att mitten på killarnas bana är densamma som tjejernas bana baklänges och därför springer jag denna del baklänges för att sedan fortsätta resten av banan i rätt riktning. (Efteråt var det ingen som fattade när jag förklarade hur jag hade sprungit).

Därefter blev det en lång vila till eftermiddagspasset (ettorna krev nationellt prov i svenska) som var en ren distanslöpning av hemlängtanstyp. Vi var ett gäng tappra grabbar med Hederskog i spetsen som satt kvar i bussen ända till byn med det tungvrickande namnnet Gschnitz. Härifrån skulle vi springa en ”trailrun”, som vår guide Joakim brukade ha som löprunda. Det började fint på en liten grusväg längs med bergssluttningen. Hederskog låg i tät med kartan som var en utskrift av ett satellitfoto från google maps! Det säger sig självt att den bit där vi skulle gena genom skogen inte gick så bra. Först klättrade vi för högt, sedan hittade vi inte stigen, och när vi väl trodde att vi hade hittat den slutade den i ett riktigt snårigt grönområde. Medans några killar svor över sina skoval drog vi ner på stora vägen innan vi en bit senare klättrade upp igen för att äntligen hitta stigen. Sedan gick det utan större problematik bra och vi hann tillbaka till hotellet lagom till kvällsmaten efter nästan 90 min på 14 km! (det var inte särskilt platt nej)

Fredag:

På förmiddagen åkte vi tillbaka till Igls för att träna på kartan där vi sprang mannschaftstafetten : http://regborn.byethost32.com/Kartparm/show_map.php?user=Martin+Regborn&map=415

Vi åkte sedan tidigt efter lunchen för att hinna med lägrets grand finale! The one and only LÄGERSTAFETT! Termometern i bussen visade 28 grader, och vi var tacksamma över att vi inte hade haft så här bra väder hela veckan! Jag och Hanna Östenberg (nyförvärv till Eksjö SOK) utgjorde lag 112.

Min vana trogen LÄSTE jag kartan i starten, vilket som alltid är en smart idé. Så även nu då vi stod uppradade åt 180 grader fel håll mot det vi skulle springa (stackars Wejås fattade det inte förrän han sprungit 7 min i rakt fel riktning). Jag är bland de första vid ettan men blir lite ställd då det är ett ny inhängnad precis efter kontrollen. Sedan går det bra och jag trycker på med pigga ben. Är samtidigt som Jens vid sista kontrollen och kan sedan skicka ut Hanna först på tjejernas första.

Därefter börjar KAOSET som bara en tjeckisk stafettträning kan ge. Efter att tjejerna sprungit sin sträcka (samma som killarnas gafflade startsträcka) släpper de iväg oss killar på en av fyra korta slingor. Efter att ha sprungit min slinga skickar jag ut Hanna på samma slinga tills vi båda har sprungit alla fyra slingor. Grejen är att alla lag har slingorna i olika ordning, så det kommer in och går ut löpare åt alla håll och man har ingen aning om från vilket håll ens egen lagkamrat kommer att komma från.

Nåja, Hanna går bra och jag går ut i hetluften, lite för långt efter Jonas Borg för att tampas om segern, men jag kör full gas ändå. Springer om löpare efter löpare och i backen upp till sista passerar jag Hederskog och spurtar i mål lag 112 på en andraplats! Därefter hjälper jag till att plocka in kontroller som nedjogg. Värmen och tröttheten av att ta ut sig ordentligt gjorde sig dock påmind, för när jag kom ut till åkern och skulle till bussen började jag springa åt fel håll! Som tur är har jag någorlunda lokalsinne ändå och kände på mig att jag var fel ute.

Lördag:

Den här dagen hanns det bara med morgonjogg och ett kort skrå-OL-pass direkt från hotellet eftersom vi var tvungna att rulla vid 11. Det var många ledsna miner när vi lämnade alpernas snötäckta toppar. Men vetskapen om hur fruktansvärt härdade vi har blivit under dessa dagar gjorde att vi såg fram emot att komma hem till platta Sverige igen för att visa våra nya färdigheter på kommande tävlingar!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )